Saturday, December 01, 2007

Toch nog Madagascar

Vrijdag dus 6½ uur in de bus van Parijs naar A´dam en daarna nog naar huis, Da´s niet fijn als je nog niet weet of de vakantie wel of niet door zal gaan.

Tijdens het weekend veel e-mailcontact gehad met de reisgenoten en telefonisch contact met Sawadee (de reisorganisatie). Om een lang verhaal kort te maken zijn we uiteindelijk dinsdag alsnog vertrokken. Ditmaal met Air Madagascar (in handen van Lufthansa) via Milaan en Nosy Bé (Eiland behorende bij Madagascar).

Madagascar is een enorm groot Eiland. De meeste mensen die ik voor of na mijn reis hierover sprak hadden dat niet verwacht. Afmetingen van noord-zuid:1 580 km; oost-west: 579 km. We hebben dus ook niet voor niets 2 of eigenlijk 3 binnenlandse vluchten gehad (van Nosy Bé naar de hoofdstad Antananarivo reken ik dan mee). De mensen zijn er ook erg vriendelijk en behulpzaam. De lokale mensen hebben qua uiterlijk uiteraard Afrikaanse invloeden, maar ook Aziatisch. De locals willen ook geassocieerd worden met die deels Aziatische afkomst.

Saskia en ik zijn voornamelijk voor de dieren gegaan en Madagascar heeft onze verwachting op dit gebied meer dan waar gemaakt. Qua landschap had ik Madagascar groener verwacht. In de parken waar we op zoek gingen naar de dieren was het natuurlijk meestal groen, maar in het binnenland was het redelijk droog.

De dieren die je ziet zijn heel anders dan het vaste Afrikaanse land. Dus geen grote dieren zoals olifanten, neushoorns, e.d., maar enorm veel reptielen, kameleons, spinnen, slangen, maar vooral waar iedereen voor komt: lemuren of halfapen. Op Madagascar hebben de apen nooit hun intrede gedaan en zijn deze halfapen alleen door ge-evolueerd, zodat veel soorten ook overdag actief zijn (diurnal) wat uitzonderlijk is.

Dit was de oorspronkelijke route:







1 comment:

Henri Koppen said...

Haha, ik dacht, die is niet goed: 580 km van noord naar zuid. Maar dat eentje valt helemaal niet op 1580 Km dus :-)

Ik hoor het allemaal zaterdag!

Henri