Thursday, January 26, 2006

Feestje in Zinacatán

De 2e dag in San Cristóbal hebben we buiten de stad (San Juan) doorgebracht. Eerst naar aan nabij gelegen, klein dorpje. Er was een markt aan de gang, maar het meest bijzondere was de lokale kerk. Johannes de Doper oftwel San Juan Baptista staat daar boven Jezus in rang. De kerk had overal dennenaalden en rijen kaarsen op de grond. Iedereen hield zijn eigen persoonlijke sessie. Cola en kippen behoren tot de meest voorkomende offers. En dan boeren om de kwade geesten te verjagen. Dat boeren hebben we trouwens niet gehoord. De sfeer was mysterieus. Binnenin aan beiden zijden stonden diverse beelden. Volgens mij allemaal lokale heiligen die werden vereerd. De sfeer is niet te vertalen en je mocht er (terecht) geen foto´s maken, maar ik had zoiets nooit eerder gezien.

Daarna naar Zinacatán. Hier bezochten we een gezin in een huis van gedroogd leem, zoals dat daar nog veel voor komt. We kwamen er onaangekondigd dus de paniek sloeg toe. Leuk om te zien ;-)
Twee van onze groep werden in originele klederdracht gehuld en we kregen vers gebakken tortilla´s en de lokale van alcohol voorziene lekkernij te drinken. Altijd lekker zo ´s-ochtends vroeg. Het leuke was dat er op dat moment een halfjaarlijks feest aan de gang was in het dorp. Dit had de reisleider ook nog niet eerder meegemaakt. Mannen, vrouwen en kinderen liepen allemaal in dezelfde klederdracht, donkerblauw en -groen met gouden stiksels, over de ´kermis´. Apart om te zien. In de plaatselijke kerk werd gezongen en gedanst. Een soort Mexicaanse gospel zeg maar. Degene die vereerd werd was overigens Saint Sebastian.

Tenslotte gingen we die middag naar de Sumidero Canyon. Met een speedbootje door een rivier met aan beide zijden honderden meters hoge bergwanden. Echt mooi, je krijgt een soort Lord of the rings-gevoel (deel I).
Het hoogste en tevens diepste punt had een berghoogte van 1 km en het water was er 100 m diep. Je moet het op dat moment maar geloven van de schipper ;-).

Was een schitterende dag.

Ik heb inmiddels al weer veel meer gedaan, want ik zit nu in Guatemala waar ik met een bootje over het meer van Atitlán heb gevaren, waar ik de grootste markt van Midden Amerika heb bezocht in Chichicastenango en vanochtend de 2500m hoge, nog actieve vulkaan Pacaya heb beklommen. Dit laatste was echt spectaculair. Misschien kom ik hier nog met een stukje op terug. Ik zit nu in Antigua, de voormalige hoofdstad van Guatemala (is nu Guatemala City). Antigua is inmiddels de hoofdstad niet meer in verband met een aantal aardbevingen in het verleden. Later meer...

No comments: